سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
بار امانت
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
موضوعات
صفحات وبلاگ
RSS Feed
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 110097

مثالی که هم متضمن طراحی نهاد معنوی و هم مبارزه با معضل از طریق طراحی نهاد معنوی باشد نوعی طراحی خاص اقتصادی است که متکی بر مفهوم «اعتبار» می باشد.

بانکداری ربوی امروزه یکی از معضلات اقتصادی جامعه ماست هر چند جهان بینی سکولار آن را معضل نمی داند ولی این نظر حائز اهمیت نیست. مهم جهان بینی معنوی است که معضل را مشخص می کند. باید نهادی طراحی شود که ضمن حل مشکل بتواند با جهان بینی معنوی منطبق باشد.برای حل این مشکل باید مفهوم بسیار عمیق «پول» از اقتصاد حذف و مفهوم و کارکرد «اعتبار» جایگزین آن شود.

 در تاریخ تحولات اقتصادی ابتدا بشر مبادله کالا به کالا را برگزید این ساده ترین طراحی ممکن بود. مشکلات فراوان این طراحی سبب شد تا بشر برای سهولت در مبادلات تجاری مبادله کالا با «پول» را جایگزین مبادلات کالا به کالا کند و به این ترتیب با طراحی پیشرفته تر به مبادله پرداخت ولی این طراحی که اساس تجارت امروزی است قابلیت های بسیاری برای پیدایش فساد اقتصادی داشت. هر چند خود طراحی بالذات مخالف جهان بینی معنوی نیست. با توجه به این مشکلات «پول» باید زادگاه اقتصاد نوینی باشد که با مفهوم «اعتبار» شکل می گیرد. این طراحی که بسیار منطبق با جهان بینی معنوی است زمانی محقق می شود که پول به کلی از جامعه حذف شود و حتی یک واحد پول در هیچ جای کشور یافت نشود و معاملات به صورت اعتباری درآیند (چیزی شبیه به خرید با کارت های اعتباری بانک ها که امروزه رواج دارد با این تفاوت که امروزه پول در جامعه وجود دارد ولی در اقتصاد مبتنی بر اعتبار پول در جامعه وجود ندارد و همه ی دادوستدها با اعتبار صورت می پذیرند.)

در این سیستم هر فرد جامعه فقط یک حساب اعتباری دارد که این حساب می تواند
زیر شاخه هایی نیز داشته باشد و هر وقت اقدام به خرید یا فروش می کند مبلغی اعتبار پرداخت یا دریافت می کند. فرضا 5 اعتبار دارد با 2 اعتبار آن میوه می خرد. البته معاملات بزرگ می توانند با توکن های امنیتی بسیار قوی  و با تایید موسسات خاص صورت پذیرد. ولی معاملات کوچک مانند خریدهای اعتباری امروزی از فروشگاهها مجموع اعتبار با پسوردی ساده محافظت می شود.

فارغ از بحث در جزییات که بسیار زیاد هستند و کتابی جداگانه می طلبند این سوال پیش می آید که با این تغییر چه اتفاقی افتاد؟ و این کار چه فایده ای داشت؟





موضوع مطلب :