سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
بار امانت
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
موضوعات
صفحات وبلاگ
RSS Feed
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 110098

دوشنبه 89/9/29 :: 11:7 عصر ::  نویسنده : Parsi

مطلب دیگر این است که در جهان امروز حرکات سخت به سوی حرکات نرم و حرکات محسوس به سوی عملکردهای نامحسوس پیشروی می کند یکی از نکاتی که باید به خوبی توجه کرد شناخت این حرکت و برنامه ریزی بر اساس آن است. اصطلاح جنگ نرم، جنگ اندیشه ها، تولیدات فرهنگی و ... همگی حرکات نرم گرایانه ای هستند که دستیابی به فن و شیوه استفاده از آنها می تواند یکی از کلیدهای طلایی پیشرفت در عصر کنونی باشد.

حرکات نرم گرایانه حتی امروزه اقتصاد را در نوردیده به طوری که موفق ترین شرکت های تجاری جهانی شرکت هایی هستند که فکر خود را می فروشند به طور مثال شرکت گوگل به عنوان ثروتمندترین شرکت جهان به گونه ای نرم و غیرمحسوس به این ثروت عظیم دست یافته یا از سوی دیگر شرکتی همچون مایکروسافت که او نیز جزء بهترینهای دنیای تجارت است در حیطه تولیدات نرم فعالیت می کند (در عرصه تولیدات نرم افزار کامپیوتری) این شرکت سالانه میلیاردها دلار به کشور آمریکا وارد می کند بدون آنکه چیز خاصی از این کشور خارج کند (به طوری که شما با پرداخت وجه به صورت اینترنتی نرم افزار را از طریق همان اینترنت دریافت می کنید. بدون هزینه حمل و نقل و گمرک و حتی گوگل که موفق تر است به شیوه ای زیرکانه تر عمل می کند).

و شاید باور این مطلب سخت است که شرکت هایی وجود دارند که میلیون ها دلار سود دریافت می کنند بدون اینکه یک فرد هوشمند بتواند بفهمد این سود از کجا بدست آمده (به این اندازه نامحسوس).

کشور ما به عنوان کشوری که نمی تواند کارخانه های صنعتی به وفور ایجاد کند با ید راهبردی نرم در پیش روی خود در اقتصاد ایجاد کند. به عنوان مثال از خیل عظیم محصلین با استعداد باید در زمینه تولیدات محصولات نرم من جمله محصولات نرم افزاری، انیمیشن، بازی های کامپیوتری و ... استفاده کرد. محصولاتی که پرفروش و بسیار مورد درخواست بازار کنونی هستند برای چنین تولیداتی به شرکت های صنعتی پیشرفته نیازی نیست با اندک هزینه و با بیشترین سود آوری قابل دستیابی هستند. جای تاسف است که از قشر عظیم موسسات تحصیلات عالی کشور هیچ رشته ای با این تولیدات ارزشمند اختصاص داده نشده.

در یک راهبرد اقتصادی مناسب باید به دنبال تخصص در تولیدات خاصی بود همانگونه که چین روزی به راهبرد اقتصادی معین و مشخص روی آورد. به نظر کشور ما با شرایط فعلی (ثروت کم ولی قشر تحصیل کرده پراستعداد) باید به دنبال تولیدات نرم افزاری و تولیدات بسیار با تکنولوژی بالا از محصولات سخت افزاری باشد نه به دنبال تولیدات ساده و رقابت با چین که مسلما ما را با شکست روبرو خواهد کرد.

توجه به شخصیت جامعه در انتخاب راهبرد اقتصادی بسیار مهم است.در جامعه ی ما متقاضیان به کارِ مرتبط با تکنولوژی های بالا مثل تولیدات نرم افزاری بسیار زیاد می باشند. تولیداتی که بسیار پیچیده و وقت گیر هستند و به نبوغ و استعداد بالا در طراحی نیازمندند.

علاوه بر اینها محصولات نرم افزاری کاربرد مهمتری نیز دارند این محصولات به دلیل اینکه عموما فرهنگی هستند دارای مولفه های انتقال فرهنگی از طریق ارسال پیام های دیداری و شنیداری هستند. آنها فرهنگ جامعه طراح را به طور نامحسوس در دل خود پنهان می کنند و با گیرایی بالا به کشورهای دیگر انتقال می دهند به طور مثال تولیدات اندک کشور ما در این زمینه با تفاوتی چشمگیر از نمونه های غربی عموما به مسایلی آموزشی، معنوی، ترویج اخلاق پسندیده و ... می پردازند. عرضه چنین محصولی به مخاطب اساساً فروختن یک محرک قدرتمند محیطی بر اساس شبیه سازی محیط معنوی است و بر عملکرد و رفتار فرد تاثیرات مثبت معنوی خواهد گذاشت.

به علاوه به دلیل جذابیت های خاص، این محصولات به مخاطب فروخته می شود و نه تنها موفق به انتقال و دفاع از فرهنگ معنوی شده ایم سود مادی هنگفتی را نیز دریافت خواهیم کرد. در صورتی که امروزه به دلیل استفاده محسوس و سخت از شیوه های انتقال یا دفاع از فرهنگ نه تنها سودی عاید کشور نمی شود بلکه با هزینه های هنگفت و کمرشکن به سختی فرهنگ خود را زنده نگه داشته ایم.

به نظر می رسد حتی اگر اکثر محصلین چنین تخصص هایی دریافت کنند به بیراهه
نرفته ایم و باید در این زمینه نهایت جدیت را بکار بریم.





موضوع مطلب :