سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
بار امانت
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
موضوعات
صفحات وبلاگ
RSS Feed
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 110094

دوشنبه 89/9/29 :: 11:4 عصر ::  نویسنده : Parsi

 

مثالی معروف که برای نشان دادن قدرت محرک های محیطی در تغییر افراد وجود دارد به جنگ جهانی دوم برمی گردد. در این جنگ آلمان ها توانستند فرانسه را اشغال کنند با ورود آلمانها به خاک فرانسه عده ای از فرانسویان مبارز رادیو فرانسه آزاد را راه اندازی کرده، آلمان ها نیز رادیو آلمان را وارد فرانسه کردند. مردم فرانسه دو دسته شدند عده ای به رادیو فرانسه آزاد و عده ای دیگر برای اجتناب از خطر به رادیو آلمان گوش دادند. بعد از مدتی با کمال تعجب این دو گروه «همسان» به دو گروه متفاوت تبدیل شدند گروه اول به مبارزین حقیقی برای آزادی فرانسه و گروه دوم به همکاران رژیم آلمان و جاسوسانی علیه کشور خود.

افرلد گروه دوم حتی تصور نمی کردند که چنین واقعه ناگواری با این انتخاب صرفا محافظه کارانه در انتظارشان باشد.[1] و[2]

 

در بسیاری از موارد محرک های محیطی آرام، آرام ما را تغییر می دهند؛ انتخاب یک لباس، خاص، گوش دادن به موسیقی ویژه، سکونت در شمال یا جنوب شهر، حضور در گروه خاص، همنشینی با فردی معین و ... تاثیرات ژرفی به شکل دهی رفتار ما دارند. تا نتوانیم محرک های محیطی را با دقت بالا بالا بشناسیم قدرتی برای طراحی نهاد پیدا نخواهیم کرد. حتی قرآن کریم نیز به قدرت محرک های محیطی قوی واکنش نشان داده و به شدت مومنین را از دوستی با غیرمومنین نهی کرده. (انسان ها نسبت به انسان دیگر جزء محرک های محیطی قوی محسوب می شوند).

البته قدرت تاثیر محرک های بیرونی متفاوت است و بسته به نوع و میزان تکرار آن تاثیرات مختلفی خواهند داشت. به طور مثال یک سخنرانی تاثیر گذار قدرت بیشتری نسبت به یک طرح حک شده بر دیوار دارد. از جهت دیگر باید توجه داشت که شکل گیری فرد می تواند این تاثیرات را کم و زیاد و حتی برعکس کند.[3] ولی در هر صورت خود محیط به شکل گیری فرد در چنین موضعی کمک کرده. مثلا یک موسیقی دان محرک های صوتی را بهتر و موثرتر پاسخ می گوید تا یک گرافیست.

شناخت محیط و تاثیرات شگرف آن کمک خواهد کرد تا بتوانیم به طراحی نهادهای اجتماعی از طریق القاء محیط پیرامون بپردازیم.



[1] . برگرفته از کتاب ارزشمند قدرت تلویزیون اثر ژان کازینو.

[2] . شاید تاثیرات عظیم رسانه ها شما را نگران کند و احساس کنید تحت حکومت رسانه ای خاص به سر می برید. در کشور ما اخیرا این اتفاق افتاد و افرادی که تحت حکومت رسانه ای یکی از دو جناح بودند حرف هایی می زدند که تصور می کردند حرف هایشان وحی منزل است. اساسا زمانی فرد مساله ای ظنی را به عنوان مساله ای حتمی بیان می کند تا حدودی بیانگر این است که رسانه ای خاص به تفکرش حکومت می کند. حکومت رسانه بر تفکر فرد زمانی خطرناک است که رسانه، رسانه ای دروغگو و فاسد باشد و به این طریق فرد را فاسد کند. چون قابلیت شناخت رسانه ها سخت است فرد باید برای جلوگیری از این معضل و رهایی از سیطره رسانه ای سه عمل انجام دهد تا بتواند بیدار باشد و فریب نخورد.

در اولین وهله باید جهان بینی معنوی را به خوبی بشناسد و اصول آن را درک کند و در مرحله بعد باید روح انصاف و قضاوت را در وجودش بپروراند و در سومین حرکت اخبار رسانه های متضاد را بشنود و به یک رسانه خاص یا رسانه های گروهی همفکر تکیه نکند. بلکه از مخالف و موافق به اندازه ی هم و به صورت متعادل خبر دریافت کند و بعد با توجه به حق که معیار جهان بینی معنوی است و روح منصف خود حقیقت را دریابد و دامنه دید خود را توسعه بخشد.

اگر کتاب قدرت تلویزیون یا کتاب های مشابه در مورد قدرت رسانه ها را بخوانید هرگز ریسک تن دادن به خطر مهلک تکیه بر رسانه ای خاص را نخواهید پذیرفت... ادامه صفحه بعد

[3]. برای مثال قرآن مایه رحمت برای مومنین و خسارت برای کفار است (تاثیرات نهاد قرآن بر افراد).





موضوع مطلب :