سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
بار امانت
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
موضوعات
صفحات وبلاگ
RSS Feed
بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 110095

دوشنبه 89/9/29 :: 11:17 عصر ::  نویسنده : Parsi

«نهاد» دامنه وسیعی دارد. نهاد ارتباط عمیقی با فرهنگ دارد. یک خودکار هم یک نهاد است اساساً نهاد به هر چیزی اطلاق می شود که ساخته دست انسان یا متاثر از افعال انسان باشد.[1]هر چیزی که در طبیعت وجود دارد به محض اینکه با کوچکترین عامل انسانی برخورد کند تبدیل به نهاد می شود. به طور مثال نوشتن بر روی تنه یک درخت، ایجاد یک نهاد است و به محض اینکه رهگذر این کار ناپسند را می بیند تداعی ها و اطلاعاتی مرتبط با آن در ضمیر ناخودآگاه خود حس می کند و حتی شاید تداعی مثبت باشد و او تحریک به انجام این عمل بر روی درخت دیگری باشد.

 تاثیرات نهادها ریز و درشت همه باید مورد نظر قرار بگیرد. خشت خشت یک جامعه باید با جهان بینی معنوی طراحی شود. به طور مثال بعضی شهرهای دنیا برج های بلندی به نشانه تمدن (مادی) در شهرهای خودمی سازند. این برج ها در ضمیر ناخودآگاه فرد پیشرفته بودن، تکنولوژی بالا، زیبایی مادی و ... را تداعی می کند. آیا یک برج شهر معنوی اسلامی چنین چیزهایی را باید تداعی کند؟ یک برج به عنوان نماد یک کشور اسلامی هر چند نافی موارد بالا نمی تواند باشد اما بوی دیگری می دهد و نگاه به آن انسان را به یاد هدفش، اصالتش، انتظارش و ... می اندازد. در نهاد سازی به سنگ هم باید جان بخشید چون توان سخن گفتن را دارد.

نهادها در طراحی اسلامی سلسله مراتب دارند و از یک نوشته ساده و یا ایجاد یک نماد ساده در طبیعت شروع شده و به مرکز نهادها نزدیک می شوند. مرکز نهادها که معرف جامع اصول، اهداف و نهایت کمال نهاد است به «ولایت» معروف است.



[1] . البته ساخته دست انسان به صورت صرف وجود ندارد.





موضوع مطلب :